het weer in eelde

weer Eelde

dinsdag 8 maart 2011

Tip om minder stroom te gebruiken

Ik heb bij conrad online een energie monitor gekocht. Deze monitor plaats je in het stopcontact tussen het aansluitpunt het apparaat dat je wilt controleren.
Je laat het er bijvoorbeeld 24 uur of 1 week zitten en je kunt uitlezen hoeveel Kwh het apparaat heeft gebruikt.
Dit geeft je inzicht in hoeveel stroom iets in je huis kost en dat kan er voor zorgen dat je op een andere manier omgaat met je stroom zodat je minder stroom kunt gaan gebruiken. Op deze manier heb ik ontdekt dat het koken van 1,7 liter water in een waterkoker van 2400 watt € 0,35 per kook keer kost en heb daarom maar een fluitketel gekocht om het water te koken.

2 opmerkingen:

  1. Je hebt toch zonnepanelen? Dan is elektrisch duurzamer dan het gebruik van fossiele brandstoffen voor een fluitketel lijkt me. Overigens kan die 0,35 euro niet kloppen. Daarvoor koop je zo'n anderhalve kWh. Een waterkoker van 2400 watt kan voor 35 cent dus ongeveer drie kwartier staan pruttelen. Ik neem aan dat het water toch wel eerder aan de kook is. Twee tot drie cent voor een keteltje lijkt me realistischer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie.

    Deze blog is met name bedoeld voor mensen die geen stroom op kunnen wekken met zonnepanelen.

    De meter die ik daarvoor heb gebruikt is een vrij geavanceerde meter. Deze meter gaf 35 cent verbruikskosten aan.

    BeantwoordenVerwijderen

Populaire berichten