het weer in eelde

weer Eelde

dinsdag 29 maart 2011

opbinden van fruit bomen en planten

Ik heb vandaag mijn fruit bomen en planten op gebonden voor zover als dat nodig was.
Ik bint ze op op een manier zoals dat vroeger werd gedaan met wilgen tenen. Dit zijn de dunne uitlopers van wilgen en met name van knot wilgen.
Ik heb er ook een aantal op fles gezet om te kijken of ik er wortels aan kan krijgen om ze in de tuin te zetten zodat ik in het voorjaar altijd verse tenen heb.
Nu haal ik ze nog bij mijn zwager van de tuin weg maar ik zie ook vaak genoeg mensen wilgen snoeien dus dan kun je het ook vragen.
Het nadeel van deze methode is dat het alleen maar in het voorjaar te doen is omdat er verder in het jaar geen wilgen tenen zijn.
Wilgen tenen zijn erg buigzaam en breken daarom niet. Tevens beschadig je de plant niet met insnoeringen. Het jaar daarna knip je gewoon de oude binding weg en zet je een nieuwe binding er op.
Ik ben ongeveer 40 minuten bezig geweest.

Ik vindt het heerlijk om te doen.
Zo heb ik vandaag de framboos, de braam, de druif, de lei appel en de lei peer gedaan.
Wil je ook eens zien of leren hoe je zo iets doet laat het me weten en als er genoeg mensen zijn geef ik een workshop hierover.
Hierbij nog wat foto's

Er zijn opnames van mijn framboos en ook een opname zodat je kunt zien hoe het is gemaakt. Maar ook opnames van mijn appelboom en mijn peren boom en een fles met tenen voor de kweek.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire berichten