het weer in eelde

weer Eelde

maandag 14 maart 2011

Aardappel bak

Gezien het feit dat ik maar een kleine moestuin heb, heb ik dus vorig jaar geen ruimte gehad voor aardappelen.
Maar ik vond een oplossing voor dit probleem
Een aardappel bak van 60 bij 60 cm waar 9 aardappelen in verbouwd kunnen worden. Ik heb hem dan ook maar gemaakt en zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen in deze bak.
Voor het bouwen heb ik de onderstaande model gekozen.

Je hebt nodig:

Vier balkjes van ongeveer 75 cm
28 plankjes van 60 cm meter lang en ongeveer 10 cm breed
28 x 2 schroeven
Stukje antiworteldoek (ongeveer 65 bij 65 cm)
9 pootaardappeltjes
Ik heb de aardappelen zondagochtend in de grond gestopt omdat het toen een vrucht dag was met neergaande maan
het systeem is als volgt;
als de planten ongeveer 20 cm boven de grond staan zet je er weer een laag planken rondom en vul je het weer op met grond.
Zo ga je verder tot je ongeveer 7 planken boven elkaar hebt.
De grond dat ik gebruik is een mengsel van tuin aarde en 30% vermiculiet tevens heb ik er ook nog bentoniet en wat em best mest bij gedaan.
Voor het bouwen van de bak ben ik uit gegaan van rest hout dat ik nog had staan en ben er ongeveer 40 min mee bezig geweest. Voor het vullen en poten van de aardappelen ben ik ongeveer 20 minuten bezig geweest








6 opmerkingen:

  1. Ik heb op de BBC wel eens een aardappelbak zien maken van gestapelde oude autobanden. Of ben ik nu in de war met een andere plantenbak?

    blog.karelhermans.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Denk het niet maar ik wil niet met banden werken omdat ik ze niet heb en omdat ze van olie zijn gemaakt en ik wil niet het risico lopen dat er dan iets in de groente komt.
    Daarnaast kan ik bij mijn bak als ik wil aan de onderkant aardappelen weg halen en dan de planken er weer voor zetten en bij gestapelde banden moet je wachten tot de plant uit gegroeid is en dan alles in een keer oogsten.
    Maar ieder staat natuurlijk vrij om het te doen zo als hij of zij het beste lijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij poten de aardappels traditioneel de eerste maandag na pasen (pasen is vollemaan). Hoop dat ze geen last hebben gekregen van de aardappelziekte met al deze regen! Interessante blog om te lezen heb je.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hanneke ik heb uit die bak van 60 bij 60 cm toch bijna 3 kg gehaald das toch niet verkeerd of wel. Van ziektes heb ik niets gemerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. succes er mee dan en in de winter kun je er ook groente in doen met scherp zand als een inkuil plek en dan heb je daarvoor dan geen vriesruimte voor nodig

    jos

    BeantwoordenVerwijderen

Populaire berichten