het weer in eelde

weer Eelde

zondag 27 februari 2011

even van vandaag

Vandaag even in de tuin bezig geweest om op deze manier de grond klaar te maken voor het komende seizoen.
Zoals ik al heb aangegeven werk ik op een biologische dynamische manier in mijn tuin en nu staat de zon nog in waterman en dat is gunstig om dan aan bodem bewerking te doen.
Tevens werk ik met EM en dat is wat ik vandaag heb gedaan.
Het was er schitterend weer voor omdat het wat mot regende en daardoor was het ideaal om hiermee te werken. Ik heb ongeveer 65 kg mengsel op de tuin aangebracht en dat moet voldoende zijn voor een heel jaar.
tevens heb ik er een emmer van 15 liter met as uit de haard over de tuin uitgestrooid. In dit as zit onderander 10% kalium. De voornaamste taak van kalium in planten is het behoud van de osmotische druk en de celgrootte.

Ik ben vandaag ongeveer 3 uur in de tuin aan het werk geweest.

Wat me vorig jaar heel erg op is gevallen dat ik bijna geen onkruid had in de tuin net als van slakken had ik geen last. Daardoor ben ik ook relatief weinig in de tuin aan het werk geweest.
Maar ondanks dat alles is het wel zo geweest dat ik een enorme hoge opbrengst heb gehad per vierkante meter.

Omdat ik dit graag gestaafd wil hebben ga ik een soort van dagboek bijhouden hier op deze site zodat iedereen kan volgen wat ik doe in mijn tuin en hoelang ik er mee bezig ben.
Weinig onkruid is volgens mij gekomen omdat ik de planten dichter op elkaar heb gezet als wat normaal verwacht word en daarnaast heb ik veel gemulched.
hieronder dan een aantal foto's van de stand van zaken op dit moment.

Dit is het mengsel dat ik gebruik
het recept is als volgt voor 50 vierkante meter
5 kg bentoniet
5 kg zeeschelpenkalk
25 kg bokashi voedings bodem
20 liter best mest, (dit is een standaard mestpoeder dat ze leveren
250 gram EM keramiekpoeder
met een soort schep verdeel ik het over de tuin

Zoals je kunt zien heb ik het evenwichtig verdeelt over de grond.
ik heb het daarna in geharkt.


Ook in mijn kas heb ik de voorbereidingen getroffen. Ik heb platen hout op de grond neer gelegd dan wel met stenen er onder en daarop heb ik mijn potpotjes gezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire berichten