het weer in eelde

weer Eelde

zaterdag 26 februari 2011

Zonne boiler

Naast Zonnepanelen voor de stroom heb ik een zonneboiler die mij warm water leverd het is een paneel met een boiler van 110 liter.
Als de zon een beetje schijnt en dan bedoel ik niet dat het warm moet zijn heb ik binnen 3 uur een boiler op 60 graden.
de boiler is aangesloten op mijn hr ketel en daar zit een systeem op dat het tapwater regelt.

DIt betekend dat als mijn boiler temperatuur onder de 60 graden is de ketel het tapwater bij warmt tot 60 graden en als het boiler water warmer is dan 60 graden er koud water wordt bij gemengt.

Wat belangrijk is te weten dat het opwarmen van water van 12 graden naar tap temperatuur veel gas kost en het opwarmen van water van ongeveer 40 graden veeeeeeeel minder gas kost
binnen kort wordt ook mijn wasmachine hierop aangesloten.


Dit is de unit die de HR ketel opdracht geeft tot bijwarmen of afkoelen van het water

Dit is de pomp die alles op en neer pompt. Deze pomp hoor je eigenlijk niet.

Dit is de regel unit die er voor zorgt dat ik kan zien wat er gebeurd. Het systeem is zo ingesteld dat als het verschil van buiten temp en boiler temp >= 5 graden is het systeem stop wordt gezet zodat de warmte van het water niet verloren gaat aan de buitenlucht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire berichten